UX/UI
design
Student

Min roll

Bakgrund

Projektet genomfördes i samarbete med Carolina Thunstedt, VD på Idun minerals.
Uppdraget var att komma med förslag om hur Idun minerals kunde fortsätta utveckla sin affärsidé.
En viktig aspekt var att förslagen skulle ligga i linje med företagets kärnverksamhet, identitet samt var framtidstänkande och innovativa.
Produkterna säljs främst online via företagets hemsida men finns i vissa fysiska butiker.
De marknadsförs med samarbete med betalda influensers samt privatpersoner som obetalt pratar om produkterna.

Projektledare: ansvarade för att vi höll tidsplanen och strukturerade upp arbetet. Försökte få alla gruppmedlemmar att känna sig inkluderade i projekt samt ansvarade för arbetsfördelning.

Deltog i swot-analysen.
Genomförde omvärldsanalys.
Pestel- analys
Fysiska butiksbesök: Observera hur produkterna frontades fysiskt samt vilken kunskap butiksmedarbetare hade om produkterna i förhållande till andra märken.

Reflektion

Detta projekt gav värdefull erfarenhet av att analysera ett företags nuvarande position och identifiera tillväxtmöjligheter. Genomförandet av butiksbesök, konkurrentanalys samt användningen av SWOT- och PESTEL-ramverk gav en välavrundad förståelse för Idun Minerals marknad och utmaningar. Att presentera åtgärdsförslag för att gynna ett företag var ett tänk som jag burit med mig i andra projekt. Min förhoppning är att åtgärdsförslagen var värdefulla för Caroline och Idun minerals.

Resultat

Pestel analys
Vi gjorde även en Pestel-analys för att få flera perspektiv av företaget och dess utmaningar.




Syfte och längd

Att hjälpa Idun minerals att utveckla sin koncept och komma med åtgärdsförslag för fortsatt utveckling av företaget

2veckor (3 feb 2025 - 14 feb 2025

Deltagande: 5 Experience design-studenter


Arbetsprocess

Förkunskaper:
Några i gruppen kände till Idun sen tidigare och använder smink i sin vardag vilket vi använde i syfte till att förstå branchen. Några i gruppen hade även erfarenhet av att arbeta i butik vilket vi tog tillvara på för att förstå målgruppen av konsumenter i form av kunder.



Resultatet:

Frontningen skiljde sig åt
Kunskapen om produkterna skiljde sig åt. I 2 av 3 butiker blev vi primärt rekomenderade andra produkter.

Idun Minerals produkter är gjorda på ett så miljömedvetet sätt som möjligt. Vilket är en kunskap de vill säkerställa att de som säljer produkterna fysiskt kan förmedla till kunder. Detta säkerställs enligt Idun själva genom utbildning för butiks arbetare där produkterna tillhandahålls.


Butiksbesök och konkurentanalys: Vi undersökte
hur produkterna frontas fysiskt
vilken standard de har samt undersöka
vilken kunskap butiksmedarbetarna har om produkterna i förhållande till andra produkter. Därför genomförde vi tre fysiska butiksbesök där vi låtsades vara kunder som var på jakt efter mascara samt ögonskugga.

SWOT-analys

Viktiga delar
SWOT-analysen gav oss en gedigen analys av Iduns nuläge samt dess möjligheter. Däribland kunde vi identifiera dess synlighet i media och i magasin
deras miljöarbete
goda kunskaper kring kosmetika.
Däremot fanns många andra konkurenter i samma marknad
Produkterna kan ses som dyra i förhållande till andra konkurrenter
Världsläget i USA kunde påverka

Möjligheterna var många och låg till grund för vårt resultat.

Vi presenterade tre åtgärdsförslag i syfte att stärka Iduns varumärke, nå fler kunder samt utveckla sin lönsamhet.

Ett starkit som har tre olika inriktningar beroende på preferens där vi tog hänsyn till säsong, hudton och den som är helt ny inom sminkvård.

Fokus på hållbarhet och återvinning. Fler förpackningar ska gå att behålla för att byta ut produkten istället för hela förpackningen. Ska vara lönsamt för både miljön och plånboken då detta alternativ är billigare för kunden än att köpa en helt ny produkt.

Ett lojalitetsprogram som syftar till att få lojala kunder. De får olika förmåner baserat på vilken nivå de tillhör vilket på sikt ökar kund nöjdheten då fler rekommenderar företaget till andra.

Prioriteringsordning

Vi rangordnade åtgärdsförslagen utifrån hur kundnöjdheten skulle påverkas i förhållande till kostnaden för implementeringen.
Först kommer bonussystemet. Det är något kunder känner igen hos andra aktörer men det kostar mest då det behöver lösas tekniskt. Sådana uppdrag tenderar att kosta.
Därefter startkit. Det når dem som behöver vägledning bland alla produkter och snabbt kan välja något att börja med som är förutbestämt. Produkterna finns redan på marknaden men ska sättas ihop.
Refill ger högt kundvärde och kostar minst eftersom förpackningarna redan är gjorda i miljömedvetet material. Dock tar det ett tag att fasa ut de gamla produkterna innan de nya tagit över helt.

Ytterligare åtgärdsförslag

Att veta vilka produkter som är lämpliga för en själv kan vara svårt om du inte kan. Därför erbjuds en analys med hjälp av AI som läser av din hudtyp med hjälp av kameran eller en analys med hjälp av ifyllt formulär.

Att nå ut till fler personer kan göras med hjälp av samarbeten med hotell och resebranschen som via sina tjänster erbjuder Iduns produkter. Det ger merförsäljning eftersom fler får upp ögonen för företaget.

Idun Minerals